SÀsongen 2015/2016 blev den bÀsta nÄgonsin för Sveriges skidanlÀggningar. Totalt sÄldes skipass för 1,38 miljarder, en ökning med 6,2 % jÀmfört med rekordvintern Äret innan. En fin vÄrvinter med gott snölÀge bidrog till det starka resultatet.
â Trots en tuff sĂ€songsstart blev det en fin vinter med mars som toppmĂ„nad. Vi hade fler öppetdagar Ă€n vintern Ă„ret innan, framför allt i södra Sverige, sĂ€ger Titti Rodling, vd för SLAO Svenska SkidanlĂ€ggningars Organisation.
De svenska skidanlÀggningarna sÄlde skipass (liftkort) för 1,38 miljarder kronor exklusive moms under vintersÀsongen 2015/2016, en ökning med 6,2 procent jÀmfört föregÄende sÀsong. Totalt Äkte 1,9 miljoner svenskar utför under vintern.
â Vi Ă€r vĂ€ldigt nöjda med resultatet och de stora satsningar som vĂ„ra medlemmar gör. Men vi kan inte luta oss tillbaka. Framför oss ligger ett viktigt jobb att locka och utbilda nĂ€sta generations skidĂ„kare och nya svenskar som ofta saknar en relation till skidĂ„kning. HĂ€r har de mindre anlĂ€ggningarna runt tĂ€torterna i hela landet en viktig roll, sĂ€ger Titti Rodling.