Besöksnäringen är idag en svensk basnäring, med ett högre exportvärde än bil-, järn- och skogsindustrin. Fram till 2020 ska den fördubblas. Avstampet sker med en ny branschkongress på TUR 2015. Branschkongressen lanseras av Svensk Turism AB i samarbete med Svenska Mässan och ska vara årligen återkommande. Premiären sker på TUR 2015, uppdelat på två dagar: onsdagen och torsdagen 18-19 mars.
- Det ska bli den självklara mötesplatsen för hela näringen, säger Magnus Nilsson, ordförande i Svensk Turism AB.
2020-strategin för svensk besöksnäring, där de offensiva målen formuleras, ligger till grund för satsningen. - Strategin ska inte samla damm i någon bokhylla. Den ska vara ett levande dokument som vi för en ständig dialog kring, säger Magnus Nilsson. - Vi skapar nu ett forum där vi kan föra den dilagoen med alla parter. Dels för att informera, dels för att få draghjälp av näringen för att ta nya steg framåt. Både input och output, alltså.
Han understryker enigheten: initiativet har en avsändare, Svensk Turism. - Vårt främsta mål är att samla näringen. Vi vill inspirera, skapa action, blanda strategi och praktik och få en samsyn kring svensk besöksnärings utveckling.
En konsekvens av den nya satsningen är att Ledarforum som tidigare hållits i februari, i Kolmården och Tylösand, nu flyttas till Göteborg och TUR.
- Ledarforum utgör branschkongressens första dag, onsdagen, med 200 inbjudna deltagare på högsta chefsnivå, förklarar Magnus Nilsson. Torsdagen är öppen för alla inom näringen. Båda dagarna ska ha en talarlista av högsta kvalitet. Ett av namnen på önskelistan är Mikael Damberg, ny närings- och innovationsminister. - Självklart hoppas vi få hit honom, säger Magnus Nilsson, som räknar med att få programmet klart senare i höst. - Att föra samman politik och näring, att öka förståelsen för näringen och dess potential, är en av våra viktigaste uppgifter. Vi ska visa att vi är Sveriges nya basnäring.
Comentários