Besöksnäringens Sverigeturné, som hade premiär den 5 maj i Karlshamn, startade starkt. Cirka 140 företagare och representanter från kommun, landsting och regioner samlades för att tillsammans med de nationella organisationerna diskutera och skapa nya initiativ för att utveckla besöksnäringen i Blekinge. Nyckelordet för dagen var samarbete och vikten av att sudda ut kommungränserna och istället tala om ett Blekinge när det gäller turismen var återkommande.
Under gruppdiskussionerna och den avslutande paneldebatten lyftes nödvändigheten av samarbete mellan politiker och näringsliv, men också mellan kommuner och regioner, fram.
Huvudsyftet med turnén är just att stimulera till ökat samarbete mellan näringslivet, kommuner och regioner för att utveckla besöksnäringen och därmed skapa tillväxt och fler arbetstillfällen. Shopping och handeln såväl som lokala turistattraktioner kan skapa ytterligare potential för näringen när samverkan möjliggörs i nya tappningar.
Färdiga turnéstopp:
22 maj: Västmanlands kommuner och Landsting – Västerås 3 september: Sörmlands Turismutveckling - Katrineholm 18 september: Västsvenska Turistrådet - Göteborg 6 oktober: Tourism in Skåne - Helsingborg 6 oktober: Tourism in Skåne - Kristianstad 7 oktober: Tourism in Skåne - Malmö 8 oktober: Region Västerbotten – Lycksele 14 oktober: Region Dalarna - Mora 22 oktober: Jämtland Härjedalen Turism – Åre/Östersund 3 november: Regionförbundet Uppsala län - Uppsala 5 november: Visit Värmland - Karlstad 17 november: Region Gävleborg/Hälsingland Turism - Gävle 19 november: Smålandsturism AB/Destination Småland AB/Regionförbundet i Kalmar län 26 november: Region Halland - Halmstad
Comentários