top of page

Elisabeth Haglund blir ny ordförande för Svensk Turism


På Svensk Turisms bolagsstämma den 26 april valdes Elisabeth Haglund, vd på Hotel Tylösand i Halmstad, till ny ordförande för Svensk Turism AB. Hon har många års erfarenhet av svensk besöksnäring och av näringslivsfrågor. Med sitt ordförandeskap får nu Elisabeth Haglund en viktig roll i att forma strategier för den svenska besöksnäringen.


– Jag ser med glädje fram emot arbetet i Svensk Turisms styrelse och att fortsätta arbetet för att nå målen i den nationella strategin, säger Elisabeth Haglund.


Fördubbling på tio år Den nationella strategin för svensk besöksnäring presenterades år 2010. Ett av målen var och är att fördubbla besöksnäringens omsättning och exportvärde till år 2020.


– Besöksnäringen är en basnäring i Sverige och vi sysselsätter nästan 160 000 personer. Vi har alla möjligheter att växa, bara vi också kan säkra kompetensförsörjningen, fortsätter Elisabeth Haglund.


– Jag har alltid jobbat för att gästerna på mitt hotell ska få en riktigt fin upplevelse. Nu får jag ett nytt mål: att höja upplevelsen för alla dem som väljer att turista i Sverige, avslutar Elisabeth Haglund.


Elisabeth Haglund tar över efter Magnus Nilsson som suttit på posten sedan år 2009.

 –Jag har suttit i Svensk Turisms styrelse sedan starten 2003 och är stolt över den utveckling vi i näringen gjort tillsammans under den här tiden. Jag var med vid startskottet för den nationella strategin, nu har vi gjort halvtid och det känns naturligt att lämna över stafettpinnen. Jag vill hälsa Elisabeth varmt välkommen i sin nya roll säger Magnus Nilsson.

Fem nya ledamöter På Svensk Turism AB:s bolagsstämma valdes även fem nya ledamöter in i bolagsstyrelsen: Christer Fogelmarck, koncernchef Parks and Resorts, Crister Fritzson, vd på SJ, Ola Nilsson, Regionala Nätverket för Turism/vd på Sörmlands Turismutveckling AB, Susanne Norman, direktör för Regionala flygplatser Swedavia och Titti Rodling, vd för Svenska skidanläggningars organisation.

Senaste inlägg

Visa alla

Handelns betydelse för gränskommunerna ökar

Svensk Handel har tittat på gränskommunernas utveckling när det gäller omsättning i detaljhandeln och kan konstatera att gränshandeln fortfarande är stark. - Gränshandeln är oerhört viktig för kommune

bottom of page