Den 16 mars skrev Svensk Turism och Visita under ett avtal med UNWTO, FN:s världsturismorganisation. Genom avtalet åtar sig den svenska besöksnäringen att bidra till långsiktig hållbarhet – både socialt, miljömässigt och ekonomiskt. Koden innebär bland annat att turismen ska gynna lokalbefolkningen och skapa jobb lokalt, rättvisa villkor för arbetstagare, turism som en faktor för hållbar utveckling och som ett verktyg för både individers och samhällets välstånd.
– Nu infogar vi UNWTO:s "Global Code of Ethics for Tourism" i den svenska besöksnäringens nationella strategi. Med fokus på hållbarhet ska vi arbeta för att Sverige vid år 2020 är det naturliga resmålet för den globala resenären, säger Magnus Nilsson, ordförande för Svensk Turism.
– Den svenska besöksnäringen är en av Sveriges viktigaste basnäringar med ett exportvärde på 97 miljarder kronor. Men potentialen är mycket högre. Målet är en fördubbling på tio år, berättar Eva Östling.
Svenska besöksnäring uppfyller redan de etiska kraven som UNWTO ställer, men det blir allt viktigare att stärka det internationella samarbetet för att lösa globala problem.
– Den kraftiga tillväxten inom vår sektor under senare år kommer med ett ökat ansvar, sa Márcio Favilla Lucca de Paula, Executive Director for Competitiveness, External Relations and Partnerships, UNWTO och välkomnade de två svenska turismorganisationerna som undertecknare av UNWTO:s avtal.
Comments